ESKRİMDE
KULLANILAN SİLÂHLAR
Üç tip silâh kullanılır.
Bunlar, epe, flöre ve kılıç. Her üçü de esnektir. Ucunda düğme
bulunan çelik namludan oluşur.
Esnekliklerini ölçmek için; namlu, ucunun
70 cm uzağından tutulur. Ucundaki düğmeye 200 gram ağırlık asılır ve
esneklik mesafesi ölçülür.
FLÖRE :
Çelik namlu ve toplam uzunlukları epe silâhı ölçüsündedir. Ağırlığı 500 gramı
geçmemelidir. Namlu esnekliği 5,5 – 9,5 cm arasında olmalıdır. Elektrikli
flörede tuş (sayı alma) , namlunun ucunda 500
gram ı geçen bir baskı kuvveti gerçekleşince yazılır.
KILIÇ :
Toplam uzunluğu 105 cm dir. Çelik namlusu 88 cm, max ağırlığı 500 gr dır.
Namlunun ucu ise 4 – 6 milimetre çapında düğme oluşturacak şekilde
kıvrılmıştır. Namlu orta esneklikte olmalıdır.
ESKRİMDE GENEL KURALLAR
Müsabaka süresi 6 dakikadır. Bu süre bitmeden 5
tuş (sayı) olursa, oyun biter. Müsabaka berabere ise veya süresi içinde 5 tuş
oluşmamışsa; 1 tuş yapılana kadar
oyun devam eder.
Meselâ; müsabaka 3-1
kazanılmışsa; galibin skorunu beşe
tamamlamak amacıyla; her iki müsabıka da 2 sayı eklenir (5-3 yapılır). Direk elemelerde müsabaka, erkekler flöre ve epede 10 tuş, bayanlarda 8 tuş üzerinden; çift seride ise 5 er tuş üzerinden yapılır. Beraberliklerde 1 tuş alana kadar oyun sürer. Kılıç müsabakası ise önceden belirlenmiş tuş adedi üzerinden
yapılır.
Silâh tek elle tutulur. Serbest olan el veya kol kullanılamaz. Müsabaka esnasında oyuncu yaralanmış dahi olsa kolunu
değiştiremez. Savunma yaparken silâhın namlusu veya kabzası kullanılabilir.
Oyunculardan birinin her iki ayağı da oyun pisti dışına
çıkarsa, müsabaka durur.
Pistten çıkan oyuncunun her türlü tuşu iptal edilir. Pistten çıkan eskrimciye rakibi tuş yapmışsa, bu sayısı geçerli olur.
Eskrimcilerden birinin
arka pozisyondaki ayağı, ikaz
çizgisine kadar gerilerse, hakem onu “stop”
diyerek uyarır. Bu ikaza rağmen
oyuncunun iki ayağı da çizgiyi geçerse, tuşlanmış
kabul edilir.
Eskrimci, iki ayağıyla yan çizgilerden dışarı çıkarsa, tuşlanmış olarak kabul edilir.
FLÖRE, EPE,
KILIÇTA TUŞ KURALLARI
“Flöre”de,
silâhın ucu, rakibin sadece gövdesine
temas etmelidir. Bacaklara, kollara, başa yapılan temaslar geçersizdir. Tuşlar elektronik
cihazla tespit edilir.
“Epe”de,
silâhın ucu, rakibin tüm vücuduna
temas edebilir. Tuşlar elektronik cihazla tespit edilir.
“Kılıç”ta,
silâhın ucu, kesici kenarı, sırtı ve yassı kenarı ile dürtme ve vuruşlar
yaparak sayı kazanılabilir. Tuş
vuruşlarının tümü, baş, kollar ve bel üstüne yapılabilir.
DONANIM
Oyuncular özel elbise giyerler. Epe ve flörede
ceket arkasında elektrik bağlantı fişi bulunur. Eldivenler kaymaz malzemeden
yapılır. Maske ise, paslanmaz çelikten kafestir.
BAZI ESKRİM
DEYİMLERİ
Çırpma
Ezme (kendi silâhıyla
rakibin silâhına baskı yapma)
Çırparak ezme
Çekilme
Dürtme vuruşu
Fleş (ayak hareketi
kullanılarak yapılan saldırı)
Gard
Hamle
Kaydırma (kendi kılıcını,
rakip kılıcının üzerinde kaydırma)
Parad (savunma hareketi)
Tak (rakibin silâhına
vurup kendinden uzaklaştırma)
Tuş