13 Mayıs 2016 Cuma

BALEYİ RUSYA KURTARDI

BALE, içinde dans, jest, ve müziğin olduğu sahne gösterisidir. Orijini Rönesans'a dayanır. Bu dönemlerde Domenico da Ferrara, Guglielmo Ebreo, Antonio Cornazano gibi İtalyan ustaların dans üzerine yaptıkları ilk incelemelere dayanır. Bu ustalar, koreografinin temel ilkelerini ortaya koydular; adımların sıralanmasını ve adımlarla müziğin uygunluğu için gerekli kuralları belirlediler.

İtalyan asıllı Cathérine de Médicis'in (1519-1589) Fransa'ya kraliçe olarak gelmesiyle; İtalyanlar, Fransa'ya baleyi soktular. İlk sahneledikleri temsil "ballet comique de la reine" adındaydı. Beaujoyeux'nün tertiplediği bu bale, 4. Henri zamanında, Joyeuse dükü ile Mile de Vaudémont'un düğününde oynandı (1581). Gösteride şarkılı ve sözlü bölümler de yer alıyor, dansları saray halkı yapıyordu. Şarkı eşliğinde yapılan "pandomim" niteliğindeki saray balesi, 4. Henri ve 13. Louis zamanında gelişti. Bu balelerde kahramanlık temaları ve mitolojik, romanesk veya güldürücü konular işlendi.

Balede saraylıların yerini zamanla meslekten dansçılar almaya başladı. Manzum tiradlar kalktı; müzik ve dansa daha çok yer verildi. 14. Louis zamanında şair Benserade, müzisyen Lully ve koreograf Pierre Beauchamps'ın girişimleriyle balenin altın çağı başladı. Saraylıların yerini tamamen profesyonel sanatçılar aldı.

Kraliyet Dans Akademisi'nin (1661) ve Opera Dans Okulu'nun (1713) kurulması, bale sanatına büyük bir atılım kazandırdı. Akademik dans tekniği gelişti. 16. Louis zamanında , içinde söz ve şarkı bulunmayan ilk aksiyon baleleri (pandomim) oynandı. Pandomim balesi, genellikle trajik sona varan belirli bir konu üstüne kuruluydu. Dans tekniği arka plana itilmiş, jestler ve yüz ifadesi önem kazanmıştı. Başroldeki dansçılar konuyu sürdürürken bale takımı geri plandan onları çevrelemekle yetiniyordu. Aksiyon balesinde saray giyimi kaldırılmış, konuya ve çağa uyan kostümler benimsenmişti. Pandomim bale, İtalya, Danimarka ve Rusya'da sahneye uygulandı.

                                   RUSLAR BALEYİ YOZLAŞMAKTAN KURTARDI

1830' da romantik bale ortaya çıktı. Kadın dansçı beyaz muslinden tutusuyla tüy gibi havalanan varlık oldu. Daha sonra balede şiirsellik ve zerafet ikinci plana itilerek katıksız dans tekniği öne çıktı. Kısaca bale, ruhsuz bir cambazlık gösterisi haline dönüştü. Bu gidişatla Avrupa'nın her yerinde anlamını ve sanatla ilgisini kaybetmeye başladı. Bu tehlikeden yalnız Rus balesi korunabildi. Sergey Diaghilev'in çabası ile koreografi estetiği değişime uğradı ve modern bale çığırı açıldı. Bale, tüm sanatları bağdaştıran bir gösteri oldu. Büyük şairler, ressamlar ve bestekârlar Sergey Diaghilev'in çevresinde toplandılar. Böylece büyük koreograflar ortaya çıktı. Yirmi yıl süreyle Diaghilev, Avrupa ve Amerika'ya turneler yaparak baleye yeni ufuklar açtı.