İSRAİLLİ sanatçı, 1928 yılında Rishon le Zion'da doğdu. Kudüs'deki Bezalel Sanat okulunda öğrenim gördükten sonra bir müddet Zürich'de kaldı (1950). Burada Johannes İtten, Max Bill ve Siegfried Giedon ile tanıştı. 1951' de Paris'e yerleşti.
Güçlü bir renk teorisinden başka, tek ve donuk bir görüntüye karşıt olarak "hareket" kavramını geliştirdi. Ayrıca çağdaş sanayi teknikleri üzerine çalıştı. Geometrik soyutlamayla temellenen eserleri, Herbin ve Dewasne ile arkadaş olup kinetik ve optik sanatlara öncülük etmiştir.
Agam, seyircinin yorumuna göre değişime uğrayabilen "dönüştürülebilir" tablolar yaptı (Signes pour un langage, 1953). "Çokbiçimli" tabloları ise, seyircinin görüş açısına göre değişir. Bu tablolarda temaları da birbirinden ayırt etmek mümkündür (Tableau Contrapunctal, 1961).
Ayrıca; "üstçokbiçimli" eserlerinde, temalar birbirinden fark edilemeyecek kadar iç içedir (Hommage à J. S. Bach, 1965). "Tactiles" adlı yapıtı, hafif bir dokunmayla titreşebilen öğelerden oluşur (Tactile İnstrumental, 1968-72).
Agam'ın, dönüştürülebilir heykelleri de vardır; bunlar çeşitli biçimler oluşturabilen tüplerden yapılmıştır (Puissances 9, 1970-71). Bunların yanı sıra; Leverkusen forumunun (1970) ve Elysée salonunun (1972) çevre düzenlemelerini yaptı. "Transformes Musicales (müzikal dönüşümler)" adlı eserinde yeni bir müzik anlayışını ortaya koydu.
Yaacov Gipstein Agam - Elysée sarayı için salon düzenlemesi |