27 Şubat 2016 Cumartesi

MİMARİDE BAROK SANATI

BAROK sıfatı, başlangıçta, muntazam olmayan biçimdeki incileri nitelemek için kullanılıyordu. Daha sonraları, klâsik Rönesans üslûbunun ardından Avrupa'da 16. yy' ın ortasından 18. yy' ın ortasına kadar yaygın hale gelen üslûbu belirtmek için küçümseyici anlamda kullanıldı.

Michelangelo'nun izinden gidenlerin meydana getirdiği sanatçılar grubu içinde ve Roma'da doğan bu sanat akımı; İtalya, Bohemya, Avusturya, Almanya, İspanya ve bu ülkenin Amerika'daki sömürgelerinde kısa sürede yaygınlaştı. Reform karşıtı hareketi sanat alanında ifade eden barok üslûp, Katolik ülkelerde kendini kabul ettirdi ve dini konuları yeni şekilde ele aldığı gibi dini sanata da yeni bir gelişim kazandırdı.

Barok, aynı zamanda saray sanatıydı ve kralların mutlakiyetçi tutumunu sağlam bir şekilde dile getiriyordu. Rönesansın huzur ve denge ideâline karşıt olarak, barok'un amacı, şaşırtmak ve göz kamaştırmaktı. Bu etkiyi yaratmak için, kütle, hareket ve ışık unsurlarından büyük ölçüde istifade edildi.

Mimaride, düz hatların yerine eğriler kullanıldı, girinti-çıkıntılar önem kazandı. Heykelde, gerçeğe daha yakın etkileyici ve hareketli figürler ağır bastı. Resimde, göz aldatıcı teknikler ve perspektif etkileri ön plâna çıktı. Barok 18. yy'da canlılığını kaybetmeye başlıyor ve rokay, rokoko üslûplarının süsleme fantezileri öne çıkıyordu.

Türk mimarisinde barok etkisi, 3. Ahmet devrinden 19. yy başlarına kadar devam etti. Avrupa ile ilişkilerin artması ve yabancı sanatçıların Türkiye'ye gelmesi, Türk zevki üzerinde önemli değişiklikler yaptı. Fakat Türk barok üslûbu Batıdakinden farklı oldu. Türk sanatkârları bu üslûbu kendi anlayılarına göre değiştirdiler. O devirlerde yapılan eserler çoğunlukla bu üslûp etkisinde yapıldı.

Barok etkisi altında İstanbul'da yapılan eserler arasında Nuruosmaniye camii (1757), Lâleli Camii (1763), Fatih Camii (1766) (deprem öncesi hâli), Hamidiye Çeşmesi, Üsküdar Selimiye Camii ve Kışlası, Ortaköy Camii ve Dolmabahçe Sarayı (1853) sayılabilir.

Dolmabahçe Camii - İstanbul
Münih saray tiyatrosu  (Cuvillies'in eseri)
Nuruosmaniye Camii - Sütunlar - Cağaloğlu-İstanbul
Sainte-Agnes Kilisesi - Roma
Nusretiye Camii türbesi - Tophane-İstanbul
Aziz İgnace mihrabı - İsa Kilisesi - Roma
Nuruosmaniye Camii avlusu - Cağaloğlu-İstanbul
Saint İgnace Kilisesi - R. Pozzo'nun eseri - Roma
Nusretiye Camii yan kapı - Tophane-İst.
Trévi Çeşmesi - Roma
Nusretiye Camii şadırvanı - Tophane-İst.
Meksiko Katedrali (İspanyol etkisi)   (16-17.yy)
Ayasofya'nın arka kapısı - Sultanahmet-İst