FLAMAN ressam (Rogier de la Pasture), 15. yüzyıl başlarında Tournai'de doğdu. Zengin bir burjuva ailesinden gelen sanatçı önce Flémalle Ustası'nın yanına çırak girdi. 1432' de Brüksel'e yerleşti. 1435' de şehrin resmî ressamı oldu ve aslı kaybolan fakat halıya işlenen kopyalarıyla bilinen "Trajan'ın Adaleti" adlı iki pano yaptı.
1450' de İtalya'ya gitti, Roma'da, Floransa'da kaldı. Bir müddet Ferrara'da Leonel d'Este için çalıştı. Cosimo Tura ve Francesco Cossa gibi İtalyan ressamlarını etkiledi. Yurduna döndükten sonra da İtalya ile ilişkisini kesmedi.
Herhangi bir tabloyu Weyden'e kesinlikle mal etmemizi sağlayabilecek bir tarih, bir imza veya sağlam bir belge yoktur. "Miraflores Mihrap Arkalığı", "Çarmıhtan İndiriliş ve Çarmıha Geriliş", "Braque Triptiği", "Méliaduse d'Este"nin portresi gibi gerçekliği akla uyan eserlerden hareket eden sanat tarihçileri, ressama ait olan eserlerin listesini hazırlamak için çok çaba sarfetmişlerdir.
Weyden'in üslûbunu, birbirini tamamlayan şu iki özelliğinden tanımak mümkündür; "coşkunluk" ve "şefkat". Weyden, Tanrı'nın yarattığı dünyaya hayran bir hümanist olmaması, ışığın ortaya çıkardığı görünüşlere bağlı kalmaması bakımından, Flémalle Ustası'ndan da Van Eyck'den de ayrılır.
Kesin çizgilerle, beyazların ve mor-grilerin ağır bastığı, kalın fakat açık renkli boya tabakalarıyla çalışmıştır. Portrelerinde, şahsın psikolojisini yansıtmayı bilmiştir. Yüzyılın bütün sanatçılarını etkileyen Van der Weyden, 1464' de Brüksel'de öldü.
Van der Weyden - Çocuklu Meryem |