Ostende'ye geri dönen Ensor, bundan sonra 12 yıl sürecek olan sıkı bir çalışma devresine girdi. Fransız entimistlerinin, özellikle de Vuillard'ın etkisinde eserler verdi. 1884' de Octave Maus'un kurduğu "Yirmiler Grubu" na giren Ensor, bu topluluğun en ilginç temsilcilerinden biri oldu. Bu devre içinde değişik konular üzerinde çalıştı.
Alaycı ve acımasız bir biçimde, benzerlerinin kusurlarını ele aldı ve toplumun kötü yanlarını eleştirdi. Burjuva ifadeli eserlerini umacılar, iskeletler, maskelerle doldurur, mizah mı yoksa oyun mu olduğu anlaşılamayan şaşırtıcı resimler yapardı. Ensor'un eserleri Belçika'nın öncü çevrelerinde bile şiddetli tepkilere sebep oldu.
"Yirmiler Grubu" 1894' de dağılınca, bu kez "Özgür Estetik" kuruluşuna girdi, fakat çalışma gücü eskisi gibi değildi. Fransa La Plume dergisi, düzenlediği sergi ve yayınladığı özel sayı ile Ensor'un ününü perçinledi (1899). Ressam Almanya'da gittikçe daha çok tanınmaya başladı.
Ensor, Belçika Akademisi'ne üye seçilerek Baron ünvanını aldı. Brüksel Güzel Sanatlar Sarayı'nda açılan geniş retrospektif sergisi, artık Ensor'a kesin olarak, ülkesinin en büyük çağdaş ressamı ünvanını kazandırdı. Ressam, yağlıboya eserleri dışında, çok sayıda desen ve birçok gravür dizisi bıraktı. Edebiyat ve müziği de seven ressam, 1949' da (yaş 89) doğduğu şehirde öldü.
James Ensor - Kumsalda karnaval (1887) |
James Ensor - Kendi portresi |
James Ensor - İsa'nın Brüksel'e girişi (1888) |