FLAMAN
ressam, 1433 yılına doğru
Seligenstadt,
Aschaffenburg yakınlarında doğdu. Çıraklık yıllarını
Ren bölgesinde mi yoksa,
Brüksel'de mi geçirdiği bilinmez. Brüksel'de yaşayan, kendisinden 30 yaş büyük ressam
Rogier Van der Weyden'in etkisinde kaldı, fakat öncüsünün eserlerindeki
trajik özelliği
insanîleştirdi.
1465' de
Brugge'de burjuva çevrelerine girdi; bütün sanat hayatı bu şehirde geçti.
Hans Memling,
ilkel flaman resminin büyük ustalarındandır. "
Kıyamet günü" adlı tablosu 1467' de İacopo Tani tarafından ısmarlanmıştı; bu tablo 1473' de
İtalya'ya gönderilmek üzere Floransa bandıralı bir kadırgaya yüklendi, fakat gemiyi ele geçiren bir korsan, tabloyu doğum yeri olan
Danzig'e gönderdi.
1475' den sonra
Memling, yalnız, kendisini çok tutan
Brugge burjuvaları için çalıştı. Ustalığını
dinî eserlerde olduğu gibi, ısmarlama yaptığı
portrelerde de gösterdi (portrelerinin 25 tanesi günümüze geldi). Çağının ve benimsediği
şehrin anlayışını eserlerinde ustalıkla dile getiren Memling'in üslûbu, hülyaya dalan bir ruhun canlılığını yansıtır.
Ressamın dingin kişiliği, figürlerin rahatlıkla
hareket ettiği yalın ve düzenli kompozisyonlarında da belirir. Eserlerinde hareketler
yavaştır; yüz ifadeleri
sadedir ve herkese hitap eden bir
din duygusu taşır. Hem insanî, hem de tanrısal niteliği olan
Meryem'leri şiirsel bir şekilde tasvir etti.
Ressam ayrıca
modern portrenin kurucularından sayılır. Onun elinden çıkan portreler,
modele bağlılık ve aynı zamanda
çevrenin özelliklerine
uyma kaygısı taşır.
Memling, hayatının son zamanlarında zengin ve saygın bir kişi olarak, Brugge burjuvalarının en çok vergi ödeyenlerindendi. 1494' de
Brugge'de öldü. Birçok ressamı, özellikle 15. yy. sonlarında Brugge'li ustaları etkiledi.
|
Hans Memling - Azize Catherina'nın mistik nikâhı (bütün) (1479)
|
|
Hans Memling - Üstteki tablodan detay |
|
Hans Memling - Üstteki tablodan detay |
|
Hans Memling - Azize Ursula (1489) |
|
Hans Memling - Yaşlı kadın portresi |
|
Hans Memling - Vaftizci Yahya'nın boynunun vurulması |