İTALYAN
ressam ve
mimar, 1483 yılında
Urbino'da doğdu. İlk resim derslerini babası
Giovanni Santi'den aldı. Babası ölünce (1494), o sıralar
Fr.
Francia ile beraber çalışan
Timoteo Viti'nin atölyesine girdi. Daha sonra, 1499' a kadar Perugia'da,
İl Perugino'nun atölyesinde çalıştı. İl Perugino'nun hocalığı, Raffaello'nun gelişiminde başlıca etkili oldu.
Genç yaşına rağmen Raffaello, çıraktan çok bir
usta olarak kabul ediliyor, önemli
iş teklifleri alıyordu. 1500' de
Pian di Meleto ile beraber bir kilisenin
mihrap arkalığını yaptı. Raffaello'nun ilk dönemi hakkında en iyi fikir verebilecek eserleri; "
Şövalye'nin rüyası" ile "
Üç güzeller"dir. Her ikisinde de
sarı tonlar,
sade,
dengeli bir düzenleme ve
geniş manzaralar hâkimdir.
Vatikan müzesindeki "
Taç giyme" tablosunda
kompozisyon üzerinde titizlikle çalışarak, renklere
ışıklı bir yoğunluk ve ustasında olmayan bir
canlılık getirerek İl Perugino'nun tekniğini aşar. "
Kutsal bakire'nin evlenmesi"nde ise mekânın, kompozisyon ritmi ve renk parlaklığıyla birleşmesi, İl Perugino'da rastlanılmayan özelliktir. Raffaello bu büyük ve ünlü tablosunu yaptığında 20 yaşındaydı.
Hemen sonra
Floransa'ya gitti (1504-08). Bir yandan sanatını olgunlaştırıyor, diğer yandan da Floransa resim sanatının getirdiği yenilik ve heyecan dolu havayı tadıyor,
Leonardo da Vinci'nin renk tekniğini inceliyordu.
Michelangelo da, dramatik üslûbu, yapıcı kuvveti, anlatım ve hareket kabiliyeti, eskiçağı canlandırma gücüyle Raffaello'yu büyüledi.
Bu etkiler, özellikle "
Çarmıhtan indiriliş"te açıkça görülür. Floransa'da Raffaello'nun en yakın dostu sanatçı rahip Bartolomeo idi. Raffaello,
dinî temanın en tipik örneklerini vererek yüzyıllar boyunca, gerek
sanat gerek
din yönünden kendini
ideal olarak kabul ettirdi. Eserlerinde
sakin ve
düşünceli bir hal, ilgi çekici detaylar ve yuvarlak biçimlerin huzuru hâkimdir.
Raffaello, 1511' de
Roma'ya gitti, papa'nın Vatikan'daki yeni dairelerine
fresk yapmakla vazifelendirildi. Böylece
Andrea Mantegna ile
Piero della Francesca'nın eserlerinin bulunduğu daha eski bölümler
yıkılıyordu. Raffaello, 1511' de tamamladığı imza odasının
süslemeleriyle işe başladı: "
Kutsal tartışma", "
Parnassos","
Atina okulu", "
Üç erdem" ve tavandaki, bilim ve sanatları konu alan
alegorik figürler. Geniş kompozisyonlu bu fresklerde Michelangelo'nun huzursuz ve acı çeken insanlarına karşıt,
sakin ve
rahat figürler yaptı.
Raffaello, Agostino Chigi tarafından, Farnesina sarayına "
Galatea" efsanesini canlandıran
freskler yapmayla görevlendirildi. Rengi ön plana alan mimarî tarzdaki süslemelerinde ışık ve gölgelere geniş yer verdi (özellikle Aziz Petrus'un kurtuluşu sahnesinde, ışığın 3 kaynaktan gelmesi).
Raffaello, 10. Leo'nun papalığı sırasında da
yorulmak bilmeden çalıştı. 1514-17 arasında, yardımcılarının geniş ölçüde müdahaleleriyle "
Borgo Yangını" süslemesini yaptı. Raffaello yoğun bir dramatik tesir oluşturma çabasındaydı. Michelangelo ile rekabet edercesine
heykelsi figürler üzerine çalışması, perspektifleri karmaşıklığa götürmesi bugün "
manierismo" denilen tarzın bilincinde olduğunu gösterir. 1517' de Farnesina sarayının bir salonunda "
Psykhe" efsanesini canlandırdı.
1518, Raffaello sanatının son dönemidir. Öğrencileriyle beraber Vatikan lojmanlarının süslemelerine başladı. 1519' da bitirdiği bu süslemelerde "
grotesk"lerin arkeolojik
motiflerini yeniden yaşattı. 1518' de 10. Leo'yu, Ludovico de Medici arasında gösteren
portresi belki de son döneminin en iyi eseridir.
Son zamanında, ritmlerindeki zerafet
kayboldu, figür kitleleri
yoğunlaştı, ışık-gölge oyunları
ağırlaştı ve hareketler
donuklaştı. Raffaello,
mimarî eserler de verdi. 1514' de San Pietro'nun
mimarlığına getirildi. Loggia galerisini tamamladı, Esquilino mağaralarında bulunan
figürler ve
Tekvin'i anlatan küçük
panolarla burayı süsledi. Raffaello'nun ölçülü bir zerafete ve sağlam bir dengeye dayanan dehası, bütün sanat dallarını yüzyıllardan beri etkilemektedir.
Raffaello Santi, 1520' de (yaş 37)
Roma'da öldü.
|
Raffaello Santi - Meryem ve çocuk İsa |
|
Raffaello Santi - Bolsena Missası (fresk detayı) |
|
Raffaello Santi - Sandalyede oturan Madonna (1514) |
|
Raffaello Santi - Bakirenin evlenmesi (1504) |
|
Raffaello Santi - Aziz Georgius ve ejderha |
|
Raffaello Santi - Hamile kadın |
|
Raffaello Santi - Papa Leo (fresk) |
|
Raffaello Santi - "Aziz Sixtus Meryemi"nin meleği |
|
Raffaello Santi - Psykhe ile Venüs |
|
Raffaello Santi - Kendi portresi |
|
Raffaello Santi - Güzel bahçıvan |
|
Raffaello Santi - Aziz Sixtus Meryem'i |
|
Raffaello Santi - Galatea |
|
Raffaello Santi - A. Doni |
|
Raffaello Santi - Dövüşen figürler (karakalem) |