4 Ağustos 2017 Cuma

UTAGAVA İÇİRYUSAY HİROŞİGE, eser-biyografi

JAPON desenci, oymacı ve ressam, 1797 yılında Yedo' da (Tokyo) doğdu. Çocukluğunda, kum üzerinde şekiller çizerek dilencilik yaptığı söylenir. Şogun'un sarayında çalışan babası, kendisine, görevini ve servetini bıraktı.

1811' de Toyohiro'nun atölyesine devam etti, ancak 1830' dan sonra kendini tamamen sanata verdi. Hiroşige, 19. yy' da ülkesinin en büyük manzara ressamı olarak kabul edilir. Sekiz bin kadar estamp, desen, suluboya ve bunlar kadar değerli olmayan tablolar yaptı.

Gravürlerinin çoğu, meyşo (ünlü yerler) denilen ve özellikle gezginlere yol göstermeye veya hatıralarını canlandırmaya yarayan kitapları hatırlatır. Meselâ; "Tokaydo yolu üzerinde elli üç durak" adlı ilk derlemesinde (1830-34), Tokyo'daki Şogun'un sarayından Kyoto'daki Mikado'nun sarayına giden yolu canlandırır.

Çizgilerinin nesnel belirliği ve renklerinin canlılığı sayesinde günün ve hattâ gecenin her saatinde, çeşitli insanlarla dolu manzaraların özellik ve güzelliklerini, şaşırtıcı bir gerçeklik havası içinde yansıtır. Aynı zamanda balık ve kuşlara ait levhalar da yaptı.

Hiroşige'nin adı,  Avrupa'da, ancak 1870' lere doğru duyuldu. Whistler'ı, izlenimcileri, özellikle Degas'yı, Van Gogh'u, sonra Gauguin'i, Toulouse-Lautrec'i ve dolayısıyla da Batı sanatını etkiledi.

Taklitçileri arasında iki evlâtlığı da olan Hiroşige, 1858' de doğduğu şehirde öldü.

Hiroşige - Biva gölünün sekiz görünüşü serisinden
 "Yabare'ye dönen tekneler"   (1835) 
Hiroşige -"Fuji-Yama dağından
otuz altı görünüş" den çıkarılan levha (1858)
Hiroşige - Büyük köprü
Atake'de ani sağanak  (1857)