12 Mayıs 2018 Cumartesi

SANATTA MANİYERİZM

MANİYERİZM, 16. ve 17. yy. 'larda İtalya'da, rönesans ve barok sanatları arasında çok tutulmuş olan sanat türüdür. Saray çevrelerinde çok tutulan incelik ve zerafet sanatıdır; değişik zevklere ve paradoksa düşkündür. Yapmacıkta bazen aşırılığa, hattâ tuhaflığa kaçar.

Ressamlar biçimleri uzatırlar, dördül şekillere, ışığa, garip konulara meylederler; bir bunaltı ve tedirginlik havası oluştururlar. Bu akımın İtalya'daki temsilcileri şunlardır: Bronzino, Pontormo, Guilio Romano, Rosso, Beccafumi, Parmigianino, Cambiaso, Nicolo Dell'Abate.

Maniyerizm, Fransa'da Fontainebleau okuluyla, Hollanda'da Floris, Gotzles, Cornelisz ile, Orta Avrupa'da Hans von Aachen ve Spranger ile gelişti. İspanya'da Morales'i, hattâ El Greco'yu da maniyeristler arasında sayarlar.

Maniyerizm, heykelcilikte de görüldü, başlıca temsilcileri: Cellini, Giambologna, Adriaen de Vries.

Parmigianino  -  Uzun boyunlu Madonna  (1534-40)

Carmignano  -  Ziyaret

Nicolo dell'Abate  -  Paulus'un Hristiyan oluşu  

Pinacoteca  -  Meryem, İsa ve azizler

Anversli Bartholomeus Spranger  -  Cehaleti yenen Minerva 

El Greco  -   Laocoon

Giorgio Vasari  -  Meryem ana


Maniyerizme maledilen bir heykel  (ms: 500)
Amanti çeşmesinde bronz heykel  (1575)

Benvenuto Cellini  -  Perseus  (1554)