21 Ekim 2017 Cumartesi

KAME SANATI

FARKLI renkli, üst üste iki tabakadan meydana gelen ve üstteki tabakasına kabartma bir figür yontulan kıymetli taşa "kame" denilir. Taş üstüne kazı resim yapan oymacılar çoğunlukla akik, alaca somaki, kadıköy taşı gibi iki veya daha çok renkli bir görünüm verebilecekleri birkaç tabakalı taşlar kullanırlar.

Eski Mısırlılar kame üstüne kazı resim yapmayı bilirlerdi. Kahverengi akik üzerine yapılmış "Ptolemaios" gibi bu türden kalan eserlerin sayısı çok azdır. Bu türde en güzel eserleri Eski Yunanlılar vermiştir. Kame üstüne kazı resim yapmış olan Eski Yunanlıların en ünlülerinden biri Dioskorides idi, yaptığı "Caligula başı" bir şaheserdir. En ünlü kamelerden biri de Roma'da Farnese galerisindeki dört tabakalı kahverengi akik kamedir.

Kutsal imparatorluğun ilk yüzyılında kame kazıcılığı altın devrini yaşadı. Ortaçağın büyük kısmı boyunca ihmal edilmiş olan taşkazıma sanatı, uzun süre sadece kutsal kalıntı muhafazalarını, kutsal kapları ve incil muhafazalarını işlemekle yetindikten sonra, Rönesans'la birlikte yeniden gelişmeye başladı ve Médicisler'in etkisiyle, kameler en az imparatorluğun ilk yüzyılındaki kadar yaygın bir geçerlilik kazandı. Bu devrin en ünlü sanatçılarından biri Milano'lu Domenico'dur.

Fransa büyük kamesi - Augustus'un tanrılaştırılması
30 x 26 cm   (1. yy.)