30 Ocak 2015 Cuma

ESKRİM KURAL VE TANIMLARI

Eskrim, geçmişi Eski Mısır’a kadar uzanmasına rağmen, bir spor dalı olarak 1896 da Atina Olimpiyat Oyunları’na alındı. Türk eskrimciler ise 1924 de  Paris Olimpiyat Oyunları’na katıldılar. Uluslararası Eskrim Federasyonu 1913 de Paris’te kurulmuştur.

ESKRİMDE KULLANILAN SİLÂHLAR

Üç tip silâh kullanılır. Bunlar, epe, flöre ve kılıç. Her üçü de esnektir. Ucunda düğme bulunan çelik namludan oluşur. Esnekliklerini ölçmek için; namlu, ucunun  70 cm uzağından tutulur. Ucundaki düğmeye 200 gram ağırlık asılır ve esneklik mesafesi ölçülür.

EPE : Toplam uzunluğu 110 cm dir. Çelik namlusu 90 cm, ağırlığı max 770 gramdır. Esnekliği 4,5 - 7 cm arasında olmalıdır. Elektrikli epede tuş (sayı alma) , namlunun ucunda 750 gram ı geçen bir baskı kuvveti gerçekleşince yazılır.

FLÖRE : Çelik namlu ve toplam uzunlukları epe silâhı ölçüsündedir. Ağırlığı 500 gramı geçmemelidir. Namlu esnekliği 5,5 – 9,5 cm arasında olmalıdır. Elektrikli flörede tuş (sayı alma) , namlunun ucunda 500 gram ı geçen bir baskı kuvveti gerçekleşince yazılır.

KILIÇ : Toplam uzunluğu 105 cm dir. Çelik namlusu 88 cm, max ağırlığı 500 gr dır. Namlunun ucu ise 4 – 6 milimetre çapında düğme oluşturacak şekilde kıvrılmıştır. Namlu orta esneklikte olmalıdır.

ESKRİMDE GENEL KURALLAR

Müsabaka süresi 6 dakikadır. Bu süre bitmeden  5 tuş (sayı) olursa, oyun biter. Müsabaka berabere ise veya süresi içinde 5 tuş oluşmamışsa; 1 tuş yapılana kadar oyun devam eder.

Meselâ; müsabaka 3-1 kazanılmışsa; galibin skorunu beşe tamamlamak amacıyla; her iki müsabıka da 2 sayı eklenir (5-3  yapılır). Direk elemelerde müsabaka, erkekler flöre ve epede 10 tuş, bayanlarda 8 tuş üzerinden; çift seride ise 5 er tuş üzerinden yapılır. Beraberliklerde 1 tuş alana kadar oyun sürer. Kılıç müsabakası ise önceden belirlenmiş tuş adedi üzerinden yapılır.

Silâh tek elle tutulur. Serbest olan el veya kol kullanılamaz. Müsabaka esnasında oyuncu yaralanmış dahi olsa kolunu değiştiremez. Savunma yaparken silâhın namlusu veya kabzası kullanılabilir.

Oyunculardan birinin her iki ayağı da oyun pisti dışına çıkarsa, müsabaka durur.
Pistten çıkan oyuncunun her türlü tuşu iptal edilir. Pistten çıkan eskrimciye rakibi tuş yapmışsa, bu sayısı geçerli olur.

Eskrimcilerden birinin arka pozisyondaki ayağı, ikaz çizgisine kadar gerilerse, hakem onu “stop” diyerek uyarır. Bu ikaza rağmen oyuncunun iki ayağı da çizgiyi geçerse, tuşlanmış kabul edilir.

Eskrimci, iki ayağıyla yan çizgilerden dışarı çıkarsa, tuşlanmış olarak kabul edilir.

FLÖRE, EPE, KILIÇTA TUŞ KURALLARI

“Flöre”de, silâhın ucu, rakibin sadece gövdesine temas etmelidir. Bacaklara, kollara, başa yapılan temaslar geçersizdir. Tuşlar elektronik cihazla tespit edilir.

“Epe”de, silâhın ucu, rakibin tüm vücuduna temas edebilir. Tuşlar elektronik cihazla tespit edilir.

“Kılıç”ta, silâhın ucu, kesici kenarı, sırtı ve yassı kenarı ile dürtme ve vuruşlar yaparak sayı kazanılabilir. Tuş vuruşlarının tümü, baş, kollar ve bel üstüne yapılabilir.   

DONANIM

Oyuncular özel elbise giyerler. Epe ve flörede ceket arkasında elektrik bağlantı fişi bulunur. Eldivenler kaymaz malzemeden yapılır. Maske ise, paslanmaz çelikten kafestir.

BAZI ESKRİM DEYİMLERİ

Çırpma
Ezme (kendi silâhıyla rakibin silâhına baskı yapma)
Çırparak ezme
Çekilme
Dürtme vuruşu
Fleş (ayak hareketi kullanılarak yapılan saldırı)
Gard
Hamle
Kaydırma (kendi kılıcını, rakip kılıcının üzerinde kaydırma) 
Parad (savunma hareketi)
Tak (rakibin silâhına vurup kendinden uzaklaştırma)
Tuş