19 Mart 2015 Perşembe

KÂZIM KARABEKİR'İN ATA'YA BAĞLILIĞI

Mustafa Kemal Paşa’nın yaveri Cevat Abbas Gürer Bey, kaygılı bir davranışla çalışma odamıza girdi :

Efendim, Kolordu Komutanı Kâzım Karabekir Paşa  geliyor haberini verdi.

Paşa bir yandan Kâzım Dirik Bey’in hareketinin verdiği “sarsıntının” etkisi altında, bir yandan da İstanbul Merkezi Yönetim ile olan “problemleri” sebebiyle, Karabekir Paşa’nın gelişinden  şüphe ve endişe duyar gibi oldu ve “İşte tahminim çıktı” der gibi acı bir gülümsemeyle bana baktı.

Yaverine dönüp “Buyursunlar” dedi

Kâzım Karabekir Paşa’nın Mustafa Kemal Paşa’ya vefasızlık “etmeyeceğinden” zerre kadar şüphem yoktu.

Karabekir Paşa, saygılı bir davranışla odaya girerek, belli bir mesafede Mustafa Kemal Paşa’nın karşısında, onunla göz göze geldi, dimdik durdu; topuklarını vurarak selâm verdi ve tok bir sesle :

Komutamda bulunan subay ve erlerin saygı ve tâzimlerini arza geldim! Siz, bundan evvel olduğu gibi, bundan böyle de bizim sayın komutanımızsınız, Kolordu Komutanına özel araba ile emrinize bir süvari takımı getirdim. Hepimiz emrinizdeyiz Paşam! dedi

Herşey bir anda “değişti”. Loş odanın kasveti “dağıldı”. Önümüze aydınlık, ferah ve geniş “ufuklar açıldı”. İçlerimiz “sevinçle” doldu, taştı...

Mustafa Kemal Paşa’nın gözlerinin böylesine sevinçle “ışıldadığına” ikinci kez şahit oluyordum. Daha önce de Anafartalar’ı kurtardığı gün “Hamdolsun, İstanbul’u kurtardık” derken şahit olmuştum.

Mustafa Kemal Paşa neşeli bir rüyadan uyanır gibi gözlerini oğuşturarak yerinden kalktı. Olanca “samimiyetiyle” kollarını açarak Karabekir Paşa’yı kucaklayıp “boynuna sarıldı”. Yanaklarından tekrar tekrar öperek teşekkürler etti.

Böylelikle , Amasya’da birleşerek verilen Milli Mücadele kararı, uygulama alanına girmiş oluyordu...

                                                                             Hüseyin Rauf Orbay(*)

 (*) (1881-1966) Deniz subayı, Sivas Milletvekili, İcra vekilleri heyet bşk. Büyükelçi, Bayındırlık Bakanı
Kaynak: Atatürk’ten anılar, kemal arıburnu, işbank kült.yay.1976 s.348,349