15 Mart 2015 Pazar

NEDİM, ŞİİR VE BİYOGRAFİ

NEDİM    (D.? – 1730)

İstanbul’da Beşiktaş’ta doğmuş, yine orada, Patronalı Halil isyanında, damdan dama kaçarken düşüp ölmüştür. Damat Nevşehirli İbrahim Paşa Sadrazam olunca, şiirlerini pek sevdiği Nedim’i yanına kütüphane memuru olarak almıştır. Böylece saray eğlencelerine katılan, şiirleriyle çevresini şenlendiren Nedim, gözde bir şair sayılmıştır. Bununla birlikte III. Ahmet Çeşmesi yaptırıldığında, şairler sultanı seçilmek gerekince Osmanzade Ahmet Taip, Nedim’e tercih edilmiştir. Çırağan sohbetlerinde, Kâğıthane âlemlerinde pek aranan şair Nedim, zamanında hep “müderris” olarak anılmıştır. Türkçe ve Farsça divanından başka iki Arapça tarih tercümesi de vardır. Divanı basılıdır.

NEDİM’DEN ÖRNEKLER

Sevdiğim cemalin çünkü göremem
Çıkmasın hayâlin dil-i şeydâdan
Hâkipâye çünkü yüzler süremem
Alayım peyâmın bâd-ı sabâdan

Sevdiğim, bendene düşerse hizmet
Kapında kul olmak canıma minnet
Göreyim sende bir bûy-i muhabbet
İstediğim budur sen bi-vefâdan

Nedima hüsnüne olmuştur âşık
Öyle bir âşık ki kavlinde sâdık
Kereme ne kadar değilse lâyık
Ar etmez efendim şahlar gedadan

                 * * *

Mest-i nâzım kim büyüttü böyle bi-perva seni
Kim yetiştirdi bu gûne servden hâlâ seni

Bir elinde gül bir elde câm geldin sâkıyâ
Hangisin alsam, gülü yahut ki câmı, ya seni

(Ey naz ile kendinden geçmiş sevgilim, seni böyle korkusuz büyüten kimdir. Seni serviden boylu yetiştiren kimdir. Bir elinde gül bir elinde içki kadehi geldin. Ben hangisini alayım. Gülü mü, içki kadehini mi, yoksa seni mi)

ŞARKI

Bir safa bahşedelim gel şu dil-i nâşada
Gidelim serv-i revanım yürü Sa’dâbâda
İşte üç çifte kayık iskelede âmâde
Gidelim serv-i revânım yürü Sa’dâbâda

Gülelim oynayalım kâm alalım dünyadan
Mâ-i Tesnim içelim çeşme-i nev-peydâdan
Görelim âb-ı hayat aktığın ejderhadan
Gidelim serv-i revânım yürü Sa’dâbâda

Geh varıp havz kenârında hırâmân olalım
Geh gelip kasr-ı cihan seyrine hayran olalım
Gâh şarkı okuyup gâh gazelhân olalım
Gidelim serv-i revânım yürü Sa’dâbâda

Bir sen ü bir ben ü bir mutrib-ı pâkize-edâ
İznin olursa eğer bir de Nedim’i şeydâ
Gayri yârânı bugünlük edip ey şûh feda
Gidelim serv-i revânım yürü Sa’dâbâda